Terug naar overzicht

Gerechtelijke incasso op een sociale manier, kan dat?

#actueel
07 December 2022
  • Deel:

Zo’n 8 jaar geleden is Jaime Jorba Bos gestart met Faircasso, met als doel het transformeren van het incassobeleid in Nederland. Want door het incassobeleid van de overheid en bedrijven krijgen mensen met betalingsachterstanden, door de kosten en contraproductieve werkwijze, juist meer schulden en meer stress, vooral rondom en tijdens gerechtelijke incasso.

Gerechtelijk

In de minnelijke fase lukt het Faircasso om een groot deel van de mensen te helpen met het vinden van een betaaloplossing en zelfs een flink aantal mensen te helpen met het vinden van een oplossing voor alle andere schulden. Maar met een groot deel van de mensen met een betalingsachterstand lukt het Faircasso niet om in contact te komen. Iedereen weet dat bijvoorbeeld door stress, angst, schaamte maar ook een verhuizing, detentie of ziekte mensen niet te bereiken zijn. Met interne en externe data probeert Faircasso nog met mensen in contact te komen maar dat resultaat is beperkt, dan zit er niets anders op dan schuldbewaking, sluiten of overdragen aan de gerechtsdeurwaarder. Vooral dat laatste was een doorn in het oog van de visie en missie van Faircasso.

In die afgelopen 8 jaar heeft Faircasso met verschillende gerechtsdeurwaarders geprobeerd om binnen de gerechtelijke fase de visie op sociaal incasseren toe te passen, dat lukte niet op de manier zoals Faircasso dat voor ogen had en leidde tot spanningen in de samenwerking met de gerechtsdeurwaarders. Daarom heeft de directie van Faircasso begin 2022 besloten om zelf een juridische afdeling op te zetten, om zo meer grip en controle te krijgen op de gerechtelijke procedure en te borgen dat dit zoveel mogelijk volgens de visie van Faircasso gebeurt.

Zo heeft Faircasso een dagvaarding en begeleidend schrijven ontwikkeld op basis van die Faircasso filosofie waarin zo simpel mogelijk uitgelegd wordt wat de rechten en vooral de mogelijkheden zijn om een oplossing te vinden en een zitting bij de rechtbank te voorkomen. Maar ook heel belangrijk, nadat de dagvaarding is afgegeven bij de debiteur nemen medewerkers van Faircasso gedurende de periode tot de zitting via e-mail, sms en telefoon contact op om uitleg te geven om alsnog tot een oplossing te komen. Mensen zijn vooral bang dat ze niets meer kunnen doen en weten vaak ook niet wat ze nog kunnen doen, dat leggen we ze graag uit. Het zoeken van contact herhalen we in de fase tussen zitting en betekenen vonnis en na betekenen vonnis en voor executie.

De eerste resultaten zijn positief en we zien hiermee steeds meer mogelijkheden om kosten en stress voor debiteuren te voorkomen zonder het belang van onze opdrachtgevers uit het oog te verliezen…het doel van Faircasso is maximaal 1% dagvaarden!

Weten wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op voor een geheel vrijblijvend gesprek - Sales@faircasso.nl

#actueel
07 December 2022
  • Deel: